Uppdragspaddling

Uppdragspaddling är ett utmärkt sätt att variera och göra träningen rolig.
Göra uppdragslappar anpassat till miljön runt klubben – gör det utmanande & roligt – försök att stimulera allt från balans till tankeförmåga. Uppdragslapparna kan antigen delas ut till gruppen eller så hittar gruppen uppdragen på olika platser, antingen på land eller på vattnet och gör ett efter ett.
Uppdragslappen kan också sättas på ett fast ställe tex uppe på bryggan, då får kanotisterna gå i och ur kanoterna för att hämta varje nytt uppdrag.

Uppdragen kan varieras massor och bygga pass som håller gruppen när bryggorna eller skicka iväg gruppen på mer utmanande/längre uppdrag. Variera beroende på ålder, vattentemperatur, antal ledare som kan vara ute och följa gruppen på vattnet etc.

Exempel på hur en uppdragspaddlig kan se ut:
Stationer

  • Plocka en kvist när du sitter i kanoten
  • Nudda 3 bojar med vänster fot och 3 bojar med höger fot
  • Paddla med händerna mellan motorbåtsbryggorna
  • Paddla med foten i kompisens kanot – 50 paddeltag
  • Sidopaddling mellan två bryggor
  • Snurra ett varv med kanoten åt varje håll
  • Paddla 50 paddeltag med kompisens paddel
  • Paddla så snabbt du kan, 50 paddeltag
  • Backa 20 paddeltag, försök håll en rak kurs
  • ”Flottpaddling” (gå ihop med kompisen) 20 m med händerna
  • Paddla 20 paddeltag med fötterna i vattnet
  • Nudda 3 bojar med vänster hand och 3 bojar med höger hand

Kommentera gärna nedan vilka uppdrag ni gjorde, fyll på med varianter och erfarenheter!

1 svar på ”Uppdragspaddling”

  1. Ytterligare exempel på uppdrag:
    • Gör helikoptern, snurra paddeln över huvudet 3 varv åt ena hållet, sidopaddla åt vänster 5 drag, snurra 3 varv åt andra hållet, sidopaddla höger 5 drag.
    • Paddla iväg och hämta en gren eller annat föremål(ej vass) när du sitter i kanoten
    • Gå ihop med en kompis, ta en paddel, sätt er i kanoterna, håll den emellan er och handpaddla en liten runda.
    • Paddla så snabbt du kan 20 paddeltag, ta sedan 20 paddeltag bakåt så rakt du kan, testa några gånger.
    • Limbo, gå ihop med en kompis, en av er håller ut en paddel från kanot eller brygga medans den andre paddlar under, se hur lågt ni kan komma, testa både bakåt och framåt, byt!
    • Paddla ut till träpiren vid bron, paddla slalom runt 3 av pirens stolpar.
    • Sätt dig på kanoten bakom sittbrunnen antingen gränsle eller med fötterna i sittbrunnen, paddla en liten bit när du kommer till bryggan, sätter du dig framför sittbrunnen, vänd bakåt och gör samma sak.
    • Testa att paddla på olika sätt, 10paddeltag enbart på vänster sida, 10paddeltag enbart på höger sida, flytta paddeln så du håller på vänster sida paddla 10 tag och gör samma på höger, testa några ggr.
    • ”Flottpaddling”, gå ihop med en kompis, håll ihop kanoterna och paddla en runda med händerna, försök backa och svänga.
    • Paddla en runda med båda fötterna i vattnet, om du vill försök ta in fötterna testa att växla genom att ha en fot i vattnet i taget.
    • Paddla med händerna en runda utanför bryggan
    • Paddla ut till träpiren vid bron, paddla framåt under och bakåt under en gång.
    • Snurra ett varv med kanoten åt varje håll och paddla bakåt 20 paddeltag så rakt du kan.
    • Paddla så snabbt du kan 20 paddeltag, försök sedan stanna med så få bakåtpaddeltag som möjligt. Testa ett par ggr så det blir ordentlig stopp i bakåtpaddlingen.
    • Paddla från bryggan ut till träpiren, paddla till byggan, ta upp kanoten lägg i den insidan av bryggan(vid båtarna) och paddla ut till träpiren och vänd.
    • Hämta en poloboll från kanoten, ta med bollen i kanoten, paddla ut till träpiren, paddla tillbaks och lägg bollen på bryggan från kanoten.
    • ”Paddla åt fel håll” sätt dig åt fel håll i kanoten paddla 20 drag framåt och 20 bakåt med fötterna utanför.
    • Kanotklassikern light, ta paddeln under kanoten, kasta paddeln en bit framåt handpaddla och ta upp paddeln, gör jorden runt i kanoten.
    Överkurs
    • ”Limbo på 3”, gå ihop 3 st, 2st håller paddeln mellan sig medans den 3:e paddlar under, testa både bakåt och framåt. Byt så att alla får testa.
    • ”Flottpaddling flera”, gå ihop med två eller flera kompisar håll ihop kanoterna och paddla en runda med händerna, försök backa och svänga.
    • ”Paddla K2”, försök paddla två i en K1:a, en kan sitta i sittbrunnen och en bakom uppepå. Testa om det går att göra på något annat sätt?”Flottpaddling överkurs”, gå ihop med kompisen håll ihop de båda kanoterna, men kanoterna ska peka åt varsitt håll och paddla en runda med händerna.
    • ”Paddla med fötterna utanför överkurs” testa att lägga i en fot i taget och paddla, byt fot på vattnet, lägg i båda på vattnet och försök ta in fötterna.
    • Kanotklassikern, ta paddeln under kanoten, kasta paddeln en bit framåt handpaddla och ta upp paddeln, gör jorden runt i kanoten. Försök ställa dig upp i kanoten, hitta balansen och försök paddla stående

    Svara

Lämna en kommentar